Espectacles

Saumell-Ventura: anada i tornada

Factoria Mascaró, Marcel Casellas Trio i Garazi Goñi s’han unit per dur a escena un espectacle musical i de dansa, que sota la direcció d’Olga Cobos, recupera de l’oblit les figures dels compositors Pep Ventura  i Manuel Saumell

L’Havana, 1878. Amb motiu de l’aplec de sardanes organitzat per la comunitat catalana de Cuba, coincideixen a l’illa caribenya Pep Ventura i Manuel Saumell, dos compositors que han deixat empremta en el desenvolupament de la música popular catalana i cubana respectivament. Una trobada que segurament mai no ocorregué, però que serveix a Marcel Casellas Trio, la Companyia Mascaró i la pianista Garazi Goñi per mostrar en escena els mons musicals que encarnen els dos músics. Una redescoberta musical i de dansa que va més enllà de la tradició rigorosa i atrapa l’espectador més eclèctic i modern del país.

Sobre l'espectacle

Manuel Saumell i Pep Ventura mai no van coincidir. Nascuts el mateix any, el 1817, visqueren sempre separats per l'Atlàntic i, amb tot, tingueren vides paral·leles en molts aspectes. El primer, fill de catalans desterrats, va ser el primer compositor que va incorporar a la contradansa europea els ritmes caribenys i va fixar les bases del ritme de l'havanera i el danzón cubà. Per la seva banda, Pep Ventura va néixer a Jaén tot i que de ben petit es va traslladar a l'Empordà, on es va fer molt popular com a intèrpret i compositor. A partir de la contradansa i de la música tradicional va renovar la sardana i la cobla, alhora que va popularitzar la tenora, el so de la qual ha acabat considerant-se el més genuí i simbòlic de la música catalana. A través de la interpretació i recreació de les músiques de Saumell i Ventura, i amb una significava dosi d'improvisació, l'espectacle recupera de l’oblit les figures d’ambdós compositors, fonamentals pel desenvolupament de la música popular dels seus països respectius.
L'espectacle, musical i de dansa, fa coincidir en el temps i l'espai els dos personatges i els seus respectius mons musicals: la contradansa, la tenora, el contrapàs, la sardana, l'havanera, el danzón i la rumba catalana que se'n deriva. La Companyia Mascaró, a cavall del contemporani i la dansa catalana posa moviment al repertori que ofereix el trio de Marcel Casellas, que recreant Saumell i Ventura, explora espais d'improvisació amb la complicitat de la pianista d'àmbit clàssic Garazi Goñi. Un joc entre el romanticisme del XIX i la contemporaneïtat del XXI.

Dansa
Factoria Mascaró: Lluís Fàbegras, Lali Mateu, Jordi Rubio i Laida Tanco.

Música
Marc Casellas Trio: Marcel Casellas, contrabaix; Alfons Rojo, guitarra i cors; Toni Rocosa, tenora i clarinet, cors
Garazi Goñi: piano

Direcció escènica: Olga Cobos

Coreografia: Quim Serra

Direcció musical, arranjaments i programacions: Marc Casellas

Coproducció: Vesc i D'Arrel Musical

Factoria Mascaró
La companyia de dansa Factoria Mascaró es va crear l’any 1998 sota la direcció artística de Joan Serra i Vilamitjana i Joaquim Serra i Puigvendrelló, ballarins i coreògrafs amb un ampli coneixement de la Dansa Tradicional Catalana. Des d’aleshores ha actuat en multitud de festivals i programacions per a adults, de carrer i familiars, campanyes escolars, festes i esdeveniments, en accions de videodansa, videoclips, etc. Es tracta d’un grup polièdric de cinc ballarins de diferents edats i experiències que es mou en un model 4D: escena, dansa, tradició i contemporaneïtat.
Factoria Mascaró està formada per Quim Serra, Lluís Fàbregas, Laida Tanco, Jordi Rubio.

Marc Casellas Trio
Amb Marcel Casellas al contrabaix, Antoni Rocosa al clarinet i la tenora i Alfonso Rojo a la guitarra, el trio de músics fa més de deu anys que treballa un repertori propi on sovintegen els espais d’improvisació sobre els gèneres d’arrel. Amb més de 300 concerts a l’esquena, sovint han experimentat amb ballarins i rapsodes a la recerca de nous camins per l’expressió del nostre patrimoni artístic i cultural.

Garazi Goñi

Graduada el 2013 per l’Escola Superior de Música de Catalunya amb María Jesús Crespo com a professora, abans Goñi va estudiar al Conservatori Francisco Escudero de Donostia amb Cristina Navajas i Maruxa Llorente. Posteriorment, va obtenir un postgrau a l'Acadèmia Franz Liszt de Budapest amb Borbély László i Gábor Eckhardt, i el 2017 cursà un màster en Interpretació Solista al Centro Superior Katarina Gurska de Madrid de la mà de Nino Kreselidze. Ha estat premiada pel Concurs per a Joves Músics d’Euskadi i el Concurso Internacional de Piano Ciudad de San Sebastián, entre d’altres. Ha fet concerts com a solista, en formació de cambra i pianista acompanyantal Festival de Verano Caprichos del Romanticismo de l’Auditori Galileu, el Centre Cultural Príncep d’Astúries de Madrid, la Sala Mário Tavares - Theatro Municipal do Rio de Janeiro o a la Sala Villa-Lobos de Rio de Janeiro.

Comparteix: